Ahad, 24 Disember 2017

FILEM SEMBILU SATU KENANGAN

Filem ini pernah meletup suatu ketika dulu. Siapa zaman remajanya di tahun 90an mesti pernah tonton filem ni kan. Filem inilah yang mula mula membawa erra fazira ke dunia perfileman. Filem ini juga penuh nostalgia buat aku. Sehingga kini masih menonton. tape video masih menjadi pilihan kerana ia menyimpan 1001 kenangan.


tape video vhs sembilu yang tersimpan hampir 25 tahun

video tape ini jarang jarang orang beli suatu ketika dulu. Kebiasaannya orang sewa je dikedai kedai video. Kadar sewa dalam RM3 untuk seminggu. Bergantung pada satu satu filem tu. Nak sewa tape sembilu dulu kena tunggu giliran maklumlah filem ni mendapat sambutan hangat dikalangan peminat filem tempatan pada ketika itu. Sebab tu lah aku beli tape ni. Selalu juga dipinjam oleh kawan kawan masa sekolah dulu. bawa dalam beg sekolah senyap senyap takut cikgu nampak. Kalau teringat balik nostalgia itu,  mesti aku tersenyum keseorangan

sembilu 2 mencipta fenomena dengan kutipan box office tertinggi

Sembilu 2 merupakan kesinambungan dari filem sembilu. Filem ini mencipta fenomena dan mencatat sejarah apabila mendapat kutipan paling tinggi RM6juta dengan harga tiket pada waktu tu RM3.50 sahaja. Dikira kejayaan yang cukup membanggakan pada waktu itu. Yusoff Haslam waktu tu digelar six million dollar man. 

Disini lah nama Erra Fazira mula mekar dan gosip percintaan dua bintang utamanya menjadi topik hangat waktu itu. Rata rata peminat mengharapkan erra dan awie bersatu.  Tapi apakan daya manusia hanya mampu merancang. 

tv kotak adalah medium menonton tape video dizaman 90an

Secara keseluruhannya, filem ini mendapat sambutan hangat pada ketika itu adalah kerana jalan ceritanya yang menyentuh isu percintaan remaja di samping menampilkan bintang popular ketika itu seperti awie dan ziana zain. 

Ziana Zian penyanyi yang sedang mencipta nama waktu itu. Banyak lagu lagu ziana yang hits dimuatkan dalam filem itu. Begitu juga lagu nyanyian awie yang menjadi siulan remaja seperti aku ketika itu. Ini yang membuatkan filem ini diterima ramai. Nampaknya pencaturan yusoff haslam ketika itu betul betul menjadi. 

Sekarang filem ini sudah hampir 25 tahun dan ianya tetap menjadi kenangan dalam hidup aku. 

SEKIAN, FILEM KITA JIWA KITA






Rabu, 20 Disember 2017

MUSIM CUTI SEKOLAH : MASA MENDENGAR MUZIK

Apa Khabar Semua!!!

Musim cuti sekolah dah nak abis, Rasa baru saja bermula. Bagi orang lain musim cuti sekolah ini lah yang sesuai untuk bersama keluarga, pergi jalan-jalan, bercuti bersama mereka yang tersayang. Tetapi tidak aku, penghujung tahun padat dengan pelbagai tugasan. Macam-macam urusan kerja nak kena selesaikan sebelum tahun bertukar ke 2018. Berkejaran sana sini sehinggakan tak sempat nak menulis. Penat itu perkara biasa kekadang nak hidup pun terasa siksa... 

Tahun ini kesibukan makin bertambah dari tahun-tahun sebelumnya. Apa taknya, last minit dapat surat tawaran berpindah rumah. Nak tak nak kena pindah juga demi masa depan keluarga. Seronok tu memang la seronok sebab dapat rumah baru walaupun bukan rumah sendiri. Pelbagai perkara kena urusankan terutama sekali hal pertukaran sekolah anak. Buntu juga memikirkannya. Macam mana nak buat pertukaran sekolah dari selangor ke kuala lumpur. Bolehkah urusan itu dilakukan dalam masa yang singkat.. Adakah kekosongan lagi di sekolah yang berdekatan rumah. Siapa yang nak jemput anak sekolah kebangsaan dan hantar ke sekolah agama. Itu baru anak pertama. Anak kedua  pulak.. masalah yang sama, mana nak cari tadika. lepas tu transit ke taska.. siapa yang nak hantar dan jemput dah la umur baru 5 tahun ditengah-tengah bandar besar pulak tu. Yang sikecik pulak.. ada ke orang sanggup menjaganya. Aduiii pening kepala.. kalau gaji aku besar kompem aku suh wife berenti kerja. tapi apakan daya hidup di kota besar perlu keduanya kerja.. harapkan gaji aku.. memang tak berasap la dapur.. Pening-pening memikirkan

Teringat....

Suatu ketika dulu ketika di kampung, masa cuti sekolah beginilah masa paling sesuai untuk layan kaset lagu lagu kegemaran. Bulan disember ni kompem musim hujan, tak boleh nak keluar main di luar, so terperap dirumah la.. tu yang syok layan kaset tu. lagipun hujan..boleh pasang lagu kuat-kuat.. kompem orang tak dengar.. hahaahaa.. seronok sangat masa tu. Paling syok masa tu album RAP baru bertapak, seperti NICO, KRU,KOOL dan FEMININ.. apa lagi bergegarlah bilik aku...

"aku nico nak cerita,cerita rapper muda dikota, umur muda mau bercinta sampai hidupnya porak peranda"

hhhaahah... lagu feveret tu...


Khamis, 7 Disember 2017

SELAMATKAN FILEM KEGEMARAN ANDA

Pernahkah anda memiliki tape video VHS? Suatu ketika dulu ia digunakan secara meluas sebagai hiburan dirumah. Selain menyewa tape dikedai, pengalaman merakam filem atau rancangan televisyen kegemaran menjadi satu fenomena. Apa saja rancangan menarik kita pasti sudah bersiap dengan tape vhs untuk dirakam. kekadang malas nak tekang butang pause dibiarkan saja sehinggakan terakam sekali dengan iklan tv. Sebenarnya jika ditonton kembali rancangan yang dirakam suatu ketika dulu bersama-sama iklan itu membuatkan kita tersenyum sendirian.

Nostalgia mengamit memori.

Mungkin ketika pertama kali menonton rancangan itu kita bersama seseorang yang amat istimewa. yang sekarang mungkin kita tidak bersamanya lagi.. sekarang ni dah jadi nostalgia pula bila menontonnya kembali pada hari ini. 

   
perakam video VHS

Apapun, masa berlalu begitu pantas, teknologi berubah mengikut peredaran waktu. Tape video dan perakam dilupakan, orang tidak menggunakannya lagi, Zaman sekarang zaman teknologi semuanya digital, menonton movie juga tidak hanya melalui tv, sekarang dah ada youtube. Apa sahaja boleh ditonton.

Tapi tahukah anda?

Kebanyakkan movie atau filem, rancangan tv lama yang ada di youtube adalah hasil dari rakaman video VHS ini. Hasil kerja individu tertentu menyelamatkan filem atau rancangan tersebut dari terus terkubur. Kita boleh menontonnya kembali pada masa kini, malah generasi sekarang pun turut merasainya.

Bukan mudah untuk mengantikan format lama iaitu vhs ke format digital seperti yang ada di youtube sekarang, Kerja- kerja ini memerlukan komitmen yang tinggi dan pengorbanan masa dan wang ringgit. Beberapa alatan diperlukan untuk menukarkan ke format digital, antaranya komputer dan yang penting video capture

                                                           video capture easycap

Video Capture tersebut digunakan untuk rakam kembali video dalam vhs melalui komputer. Kerja kerja tersebut memakan masa yang agak lama dan memerlukan kesabaran yang tinggi, Masa yang diambil adalah berdasarkan durasi filem tersebut. Perlu berhati hati kekadang komputer menjadi hang apabila terlalu lama ia bekerja. Disinilah memerlukan kesabaran yang tinggi.

cara capture video ke PC

video dimainkan ke komputer melalui alat ini menggunkan software tertentu dan  setelah selesai barulah kwrja kerja mengedit dilakukan sebelum disimpan ke dalam harddisk atau dimuat naik diinternet seperti yang anda tonton sekarang ini. 


poster -poster filem p ramlee

P Ramlee satu nama besar dalam industri perfileman malaysia. Filem-filem yang dihasilkan oleh Allahyarham malar segar sehingga kini dan...