Isnin, 27 November 2017

ANTARA LAGU GUBAHAN DAN CIPTAAN SAARI AMRI

komposer saari amri
 
Siapa tak kenal komposer saari amri yang begitu gah era 90an dulu.  Semua lagu lagu beliau melekat sehingga ke hari ini.  Saya sendiri pun membesar dengan lagu lagu beliau.  Boleh dikatakan kesemua lagu lagu ciptaan beliau menjadi hits dan siulan anak anak muda waktu tu.  Pengalaman membeli kaset lagu lagu saari amri memang tak boleh dilupakan.  kenangan tak mungkin datang kembali.  rindunya zaman 90an

Antara lagu ciptaan saari amri. Lagu mana yang anda suka dan minat sehingga kini????

Madah Berhelah - Ziana Zain
Tika Naik Tika Jatuh - Ziana Zain
Kemelut Di Muara Kasih - Ziana Zain
Setiaku Di Sini - Ziana Zain
Kekal - Ziana Zain
Penantian - Black Rose
Kau Satu-Satunya - Ukays
Di Sana Menanti Di Sini Menunggu - Ukays
Sebak - U.K's
Rhythm Si Jantung Hati - U.K's
Kembali Mencari - Ukays
Kekasihku Di Menara - U.K's
Untuk Apa - U.K's
Kerana Perpatah Lukaku Berdarah - Ukays
Sesak - U.K's
Permata Hati - U.K's
Seksa - Ukays
Pahit Akan Manis Akhirnya - U.K's
Nyanyian Jiwa - Ukays
Membara - Ukays
Tergamak Kau - Ukays
Di Luar Keampuanku - U.K's
Nafas Orang Kota - U.K's
Bila Purnama Mengambang - U.K's
Cinta Kita Hanya Tinggal Irama - Ukays
Tak Mati Selepas Mati - Ukays
Berkat Kasihmu - Ukays
Duit - Ukays
Kata Kata Mak Aku - Ukays
Benar Benar, Sungguh Sungguh - Ukays
Satu Lilin Sehening Malam - Ukays
Tak Kesampaian Cintaku - Ukays
Sendu - Ukays
Butakah Cinta - Spring
Mengintai Dari Tirai Kamar - Exists
Terpaksa - Exists
Diammu Gunung Berapi - Exists
Masih Terserlah Ayumu - Exists
Tunduk Mengalah - Data
Impian Abadi - Lestari
Tiada Akhirnya - Lestari
Kembalilah Kasih - Lestari
Bukalah Hatimu - Umbrella
Ramalanku Benar Belaka - Umbrella
Maruah - Umbrella
Kebenaran Akan Terbukti - Umbrella
Segugus Impian - Umbrella
Ragam Bercinta - Umbrella
Ku Masih Berharap - Umbrella
Cuci Tangan - Umbrella
Tak Mungkin Kembali - Umbrella
Panah Asmara - Umbrella
Cendekiawan Tak Mungkin Mencintai Seniman - Umbrella
Hanya Kau Segalanya - Stings
Cinta Suci - Stings
Perkenankan Impianku - EYE
Serasi - EYE
Pasti - Mega
Pergi - Mega
Luka Seribu Rindu - Fotograf
Sesat Dalam Rindu - Damasutra
Sendu Di Hatimu Rindu Di Jiwaku - Arrow
Ku Mengalah Sajalah - Arrow
Terasing Dalam Sepi - Slam
Gerimis Mengundang - Slam
Malamku Kesiangan - Slam
Satu Jalan Satu Pegangan - Slam
Kita Terpaksa Bermusuhan - Slam
Kembali Terjalin - Slam
Kembali Merindu - Slam
Manisnya Rindu - Slam
Satukan Hati Kita - Slam
Nur Kasih - Slam
Satu Cinta Yang Tak Setia - Screen
Tak Mungkin Berpaling - Slam
Kau Dipaksa Aku Terpaksa - Scan
Yang Kalut Di Fikirkan - Scan
Cendikiawan Tak Mungkin Menyintai Seniman - Scan
Getar Masih Terasa - Leon
Tersiksa Lagi Batinku - Sweet Child
Kau Guriskan Perasaan - Sweet Child
Yang Terlarang Itu Godaan - Child
Lena Diulit Intan - Wings
Meniti Suratan - May
Suci - May
Selamat Tinggal Cinta - Arena
Terlanjur Mencintaimu - Fair
Kemuncak Pengharapan - Final List
Hirisan Pertama Terpahat Selamanya - Final List
Kasih Dirundung Mega - Gravity
Punca - Dayana
Merindu Tanpa Kata - Kapilla
Itulah Caraku - Laksamana
Kita Adalah Sama - Laksamana
Aku Adalah Mentarimu - Laksamana
Luka Di Kemudian - Laksamana
Setelah Mencermin Diri - Laksamana
Dua Jiwa Satu Hati - Legacy
Senyum Seribu Tanda - Legacy
Kekasihku Diambil Orang - Lemon-T
Kerana Janji - Lemon-T
Rimba Bebanan - Medicine
Cinta Berbaur Rindu - Memo Memo
Antara Kita - Paksi
Menyesal - Qiara
Pergi Jauh-Jauh - Swing
Kenangan Di Taman Cinta - Teja
Buktikan Cintamu Padaku - Versi
Warkah Buat Kekasih - Ways
Sesal - UG14
Kasih Terlihat - Amir Ukays
Kencana - Amir Ukays
Hanya Setitik Kasih - Rahmat
Ku Lepaskan Rindu - Rahmat
Rela - Achik Spin
Bara - Awie
Lamunan Terhenti - Aris Ariwatan
Cinta Tak Kenal Siapa - Aris Ariwatan
Lahirmu Untuk Dia - Aris Ariwatan
Hajat - Haida
Manis Masa Bercinta - Haida
Rambulan Kesiangan - Razzi Rahman
Setelah Aku Kau Miliki - Shima
Kau Telah Dalam Anganku - Azie
Pelamin Anganku Musnah - Azie
Zahir Tak Terucap - Nash
Ku Tak Akan Bersuara - Nike Ardilla
Duri Terlindung - Nike Ardilla
Sembilu - Ella
Pasrah - Erra Fazira
Terpaksa Melangkah - Erra Fazira
Bukan Aku Tak Sanggup - Nurul
Rahmat Di Sebalik Duka - Ramlah Ram
Curang - Ramlah Ram
Gambaran Cinta - Inka Christie
Ditakdi,rkan Ku Terbaring - Inka Christie
Ditakdir Kita Bersama - Mac Ruhayu
Kesamaran - Zulkif
Kisah Yang Sudah - Zulkif
Kesan - Zur Eda

Ahad, 26 November 2017

TEH TARIK DAN NASI LEMAK MENU PILIHAN WARGA MALAYSIA

Selamat pagi.  hari ni aku tak nak bincang pasal filem,  lagu atau apa apa pasal hiburan.  sebab apa. nak tau..  sebabnya perut aku dah lapar. Lapar tahap gaban dah ni,  Tak tahu nak makan apa..  pusing punya pusing last last lepak mamak juga.  dan mcm biasa la.. pekena teh tarik dan masi lemak.


Orang malaysia memang tak lepas dari menu ni terutama masa sarapan. Kebanyakan itu la menu pilihan tak kiralah orang kampung ke., warga bandar ke.  kalau dah perut orang orang malaysia sememangnya pernah makan nasi lemak.  kalau tak makan rugi besar tinggal dimalaysia..  apa istimewanya nasi lemak ye..  aku sendiri phn tak tahu.  so renung2 kan lah nasi lemak ni

Ahad, 12 November 2017

TV panasonic AKA tv kotak

Sape pernah memiliki tv sebegini.. tv kotak.. dulu masa sekolah ni lah yang digunakan. mana ada tv LED mcm sekarang. Dengan tv inilah aku berhibur. tengok cerita perang, cintan cintun, gelak ketawa dan macam macam lah. takder tv ni sunyi sepi la malam ku.. dulu rancangan tv pun menarik.. jam 8.30 dah lepak depan tv. dulu berita nasional setengah jam je.  satu lagi dunia jam 10. time tu la paling tak syok bila ada rancangan tv bersambung selepas dunia jam 10. lama rasanya nak menunggu.kekadang tertido di depan tv. mak ayah lah yg selalu angkat masuk bilik.. adoi nostalgia betul. i love suasana 80an dan 90an dulu.. no astro no hal.. terhibur gak drama dan filem tv percuma masa tu... kekadang teringat sampai sekarang. teringin nk tengok lagi tapi apakan daya.. tak semua khazanah seni itu diulang siar. kebanyakkannya terkubur sepi.. mungkin dah tersimpan rapi di dalam arkib negara atau pun hilang entah kemana..

peti televisyen 14 inci yang masih elok tersimpan

Selasa, 7 November 2017

DRAMA CIKGU LIMAU KASTURI- MASIHKAH ANDA INGAT

Drama Cikgu Limau Kasturi mengisahkan tentang seorang guru baru Bahasa Inggeris, iaitu Cikgu Halim, lakonan hebat Harun Salim Bachik, yang ditakdirkan untuk mengajar di sebuah sekolah yang terletak jauh di pedalaman Kelantan, iaitu di Kampung Limau Kasturi. 
Harun Salim Bachik sebagai cikgu Halim

Kawasan penempatan tersebut tidak mempunyai bekalan air dan elektrik serta hanya dapat dihubungkan dengan satu stesen kereta api yang sudah usang. Pada mulanya, Cikgu Halim amat susah hati dan keberatan untuk pergi mengajar di sekolah tersebut, namun setelah ibunya memberi dorongan dan semangat, beliau akur dengan takdir yang dihadapinya itu. 


Ketika di kampung tersebut, beliau telah banyak dibantu oleh Pak Hassan, salah seorang penduduk di kampung tersebut. Cikgu Halim cuba menyesuaikan diri dengan kehidupan kampung tersebut walaupun suasananya jauh berbeza dengan bandar. Di kampung, beliau telah mempelajari dan melihat nilai-nilai kemasyarakatan yang tidak dapat dirasai ketika di bandar.  
Pada hari pertama mengajar, terdapat seorang murid bertindak nakal dengan membaling gumpalan kertas pada Cikgu Halim.Tetapi, beliau tidak memarahi murid nakal tersebut, sebaliknya beliau memberi nasihat sehingga menyebabkan budak tersebut menyesal dengan tindakannya. Pada suatu hari ketika Cikgu Halim sedang mengajar di dalam kelas, beliau perasaan akan kehadiran seorang budak perempuan yang sembunyi-sembunyi cuba menjawab pertanyaan Cikgu Halim terhadap murid-murid di dalam kelas. Budak itu bernama Rohani dan merupakan anak kepada Lebai Lazin. Budak itu mempunyai keinginan yang mendalam untuk bersekolah, namun tidak dibenarkan oleh bapanya yang berfahaman kolot mengenai pendidikan. 
Lebai Lazin telah pergi berjumpa dan memarahi Cikgu Halim kerana mempengaruhi Rohani untuk belajar. Tetapi, Lebai Lazin mula sedar akan kepentingan pendidikan pada Rohani, dan dia meminta Cikgu Halim untuk memasukkan Rohani kesekolah. Sepanjang Cikgu Halim mengajar di sekolah tersebut, telah banyak berlaku perubahan terhadap sikap murid-murid disitu dan murid-murid juga semakin rapat dan meminati beliau.  

   salah satu babak dalam drama cikgu limau kasturi 
lakonan Allahyarham Harun Salim Bachik

Ketika, beliau semakin dapat menyesuaikan diri di kampung itu, beliau telah menerima surat daripada kementerian mengenai permohonannya untuk bertukar
Disini bermulalah drama hiba dan sedih apabila jiwa penonton dijentik. Perasaan hiba dan sayu ditonjolkan dalam drama ini yang membuatkan hati gundah gulana pada penonton.
Apa pun saksikan kehebatan drama ini di channel pencinta khazanah seni klik di bawah untuk tonton

 cikgu limau kasturi



Jumaat, 3 November 2017

FILEM SYAHADAT 1992 - DIBINTANGI SHUKREY HASHIM

Filem Syahadat yang diterbit tahun 1992 lakonan Erma Fatima, Eman Manan, Yusof Wahab,Syukrey Hashim (Allahyarham), Hamidah wahad dan ramai lagi, Filem ni nak kata seram tak juga, Nak kata pendekar tak juga.. apa pun menariknya filem ini ia berkisarkan kehidupan orang melayu zaman dahulu kota yang jauh dari pembangunan kota.


Dah tengok ke? jom tonton sama-sama. best juga filem ni. rugi tak tengok. kat tv dah tak der dah filem ni.. rugi kan. cari kat youtube pencinta khazanah seni

salah satu babak dalam filem syahadat, dimana pakcik syahadat lakonan syukri hashim yang mendedahkan siapa dirinya sebenar disebalik wajah hodoh dan sejurus itu rebah disisi jemaah surau menghembuskan nafasnya yang terakhir

FILEM MELAYU ERA 70AN DAN 80AN YANG PERNAH DITERBITKAN DI MALAYSIA

 pencinta khazanah seni


Berikut adalah beberapa koleksi filem melayu yang dulu pernah diterbitkan di Malaysia. Filem-filem tersebut mungkin anda pernah tonton dahulu, mungkin juga masih menonton sehingga kini. atau mungkin hari ini anda baru mengetahui tentang kewujudan filem tersebut. Dalam banyak-banayak filem. filem apa yang anda suka?

Masihkah anda ingat filem-filem tersebut.. Sesiapa zaman kanak-kanaknya tahun 80an dan awal 90an mesti pernah tengok.. Mesti ada kenangan kan...

Berikut senarai filem-filem tempatan dari tahun 90an. JOM BACA

1977
Menanti Hari Esok
Pendekar

1978
Dendam Perawan
Gila-Gila
Panglima Badul
Sumpah Semerah Padi

1979
Ceritaku Ceritamu
Kisah Seorang Biduan
Mat Tenggek
Pasung Puaka
Penagih Dadah
Prebet Lapok
Si Badul
Si Bogo
Surat Dari Desa
Tiada Esok Bagimu
Tuan Badul

1980
Adik Manja
Anak Tunggal
Bintang Pujaan
Dendang Perantau
Detik 12 Malam
Dia Ibuku
DiKejar Pelangi
Dua Belas Dayung Petani
Esok Masih Ada
Hantu Ini Ganjil
Ke Mana Hati 'Kan Ku Bawa
Kilat Senja
Penyamun Tarbus
Si Luncai
Sumber Ilhamku
Tuan Besar

1981
Abang
Anita Dunia Ajaib
Bukit Kepong
Da Di Du
Jejak Bertapak
Langit Tidak Selalu Cerah
Mama Oh Mama
Mangsa
Perjanjian Syaitan
Potret Maria
Ribut Barat
Serampang Tiga
Sesejuk Airmata Ibu
Setinggan
Toyol

1982
Anak Sulung Tujuh Keturunan
Bila Hati Telah Retak
Dendam Dari Pusara
Esok Untuk Siapa?
Gelombang
Kabus Tengahari
Kami
Langit Petang
Pemburu
Penentuan
Ribut Di Hujung Senja
Senja Merah
Sikit Punya Gila

1983
Aku Yang Berhormat
Bertunang
Cikgu Sayang
Darah Satria
Di Ambang Kasih
Manis-Manis Sayang
Mat Salleh Pahlawan Sabah
Mekanik
Pertentangan
Ranjau Sepanjang Jalan

1984
Azura
Cempaka Biru
Gila-Gila Remaja
Ilmu Saka
Jasmin
Jauh Di Sudut Hati
Ke Medan Jaya
Komplot
Matinya Seorang Patriot
May 13
Melati Putih
Minah Manja
Talak
Tujuh Biang Keladi

1985
Ali Setan
Anak Niat
Bujang Selamat
Kumpulan O
Roda-Roda

1986
Ali Setan 2
Aniaya Jenayah
Balik Kampung
Bas Konduktor
Bujang Lapok Kembali Daa
Hantu Siang
Jasmin II
Kembara... Seniman Jalanan
Mr. Os
Pagar-Pagar Cinta
Seman
Si Jantung Hati
Suara Kekasih
Tsu Feh Sofiah

1987
Bayangan Cinta
Gila-Gila Si Pikoy
Jejaka Perasan
Keluarga 99
Kepala Angin
Marah-Marah Sayang
Mawar Merah
Misteri Rumah Tua
Pernikahan Berdarah
Puteri
Rahsia
Rozana Cinta '87
Sayang
Wira Angkasa

1988
Anak Sarawak
Antara Dua Hati
Dendang Remaja
Guru Badul
Irisan-Irisan Hati
Jodoh Boleh DiAtur
Kembar Siam
Keys To Freedom
Perawan Malam
Perempuan
Tempo '88
Ujang
Yassin

1989
Awang Spanar
Bayi Tabung
Bejalai
Cinta Berdarah
Hero
Igau-Igau
Kolej 56
Oh Fatimah
Pak Tam Duda

Rabu, 1 November 2017

BERBALOIKAH BERBELANJA DI MR D.I.Y

pernahkah anda melangkah masuk ke kedai hardware MR. D.I.Y. Bagaimana dengan harga yang ditawarkan murah ke atau tersangat lah murah. bagaimana pula dengan kualiti barang disitu???


poster -poster filem p ramlee

P Ramlee satu nama besar dalam industri perfileman malaysia. Filem-filem yang dihasilkan oleh Allahyarham malar segar sehingga kini dan...