Khamis, 7 Disember 2017

SELAMATKAN FILEM KEGEMARAN ANDA

Pernahkah anda memiliki tape video VHS? Suatu ketika dulu ia digunakan secara meluas sebagai hiburan dirumah. Selain menyewa tape dikedai, pengalaman merakam filem atau rancangan televisyen kegemaran menjadi satu fenomena. Apa saja rancangan menarik kita pasti sudah bersiap dengan tape vhs untuk dirakam. kekadang malas nak tekang butang pause dibiarkan saja sehinggakan terakam sekali dengan iklan tv. Sebenarnya jika ditonton kembali rancangan yang dirakam suatu ketika dulu bersama-sama iklan itu membuatkan kita tersenyum sendirian.

Nostalgia mengamit memori.

Mungkin ketika pertama kali menonton rancangan itu kita bersama seseorang yang amat istimewa. yang sekarang mungkin kita tidak bersamanya lagi.. sekarang ni dah jadi nostalgia pula bila menontonnya kembali pada hari ini. 

   
perakam video VHS

Apapun, masa berlalu begitu pantas, teknologi berubah mengikut peredaran waktu. Tape video dan perakam dilupakan, orang tidak menggunakannya lagi, Zaman sekarang zaman teknologi semuanya digital, menonton movie juga tidak hanya melalui tv, sekarang dah ada youtube. Apa sahaja boleh ditonton.

Tapi tahukah anda?

Kebanyakkan movie atau filem, rancangan tv lama yang ada di youtube adalah hasil dari rakaman video VHS ini. Hasil kerja individu tertentu menyelamatkan filem atau rancangan tersebut dari terus terkubur. Kita boleh menontonnya kembali pada masa kini, malah generasi sekarang pun turut merasainya.

Bukan mudah untuk mengantikan format lama iaitu vhs ke format digital seperti yang ada di youtube sekarang, Kerja- kerja ini memerlukan komitmen yang tinggi dan pengorbanan masa dan wang ringgit. Beberapa alatan diperlukan untuk menukarkan ke format digital, antaranya komputer dan yang penting video capture

                                                           video capture easycap

Video Capture tersebut digunakan untuk rakam kembali video dalam vhs melalui komputer. Kerja kerja tersebut memakan masa yang agak lama dan memerlukan kesabaran yang tinggi, Masa yang diambil adalah berdasarkan durasi filem tersebut. Perlu berhati hati kekadang komputer menjadi hang apabila terlalu lama ia bekerja. Disinilah memerlukan kesabaran yang tinggi.

cara capture video ke PC

video dimainkan ke komputer melalui alat ini menggunkan software tertentu dan  setelah selesai barulah kwrja kerja mengedit dilakukan sebelum disimpan ke dalam harddisk atau dimuat naik diinternet seperti yang anda tonton sekarang ini. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

CHANNEL MASAKAN BERINFORMASI,SIMPLE DAN MUDAH

 Salam Sejahtera, Apa khabar pengunjung blog ni.. macam mana dengan PKP 2.0 harap semuanya bersabar dan mengharungi detik-detik ini dengan p...