Sabtu, 9 September 2017

KENALI JENIS MOVIE DI ALAM MAYA

Admin nk share sikit dgn anda semua. Tahukah anda semua dizaman serba canggih ni , zaman internet la katakan movie atau filem tidak lagi hanya ditontong melalui tv atau dengan kata mudah pasang vcd, dvd atau sebagainya. sekarang ni kita tak perlu simpan segala tu dlm bentuk fizikal.. kita dah boleh terus save dalam komputer, memori kad, handpohone atau macam macam lagi. tapi tahukah anda apakah jenis-jenis atau bentuk bentuk fail movie yang bersepah dlm internet sekarang... JOM baca ni:-
⬛️JENIS-JENIS KUALITI MOVIE◼️
BLURAY HD:(BDRip,BRRip,Xvid,BDR,BD5/BD9)
Resolusi jauh lebih besar iaitu 1920×1080 atau 1280×720.Kualiti ini jauh lebih baik.
Adalah Kualiti video terbaik setakat ini,sumber adalh dr Bluray disc.
BD rip terdpt dlm keluaran DVD-Rip berukuran(biasanya 700mb atau 1.4gb).
WEB-DL

Biasanya sumber dari iTunes Store atau Web-web penyedia tayangan film/TV dengan kualiti baik.
Biasanya WEB-DL memiliki kualiti lebih baik dari HDTV sbb menggunakan DD 5.1, maka ukuran file-nya pun lebih besar dari HDTV.
Di versi WEB-DL juga biasanya tidak terdapat logo TV / iklan berjalan dibawah screen seperti yang terdapat di versi HDTV.
HDTV (High Definition TV) / PDTV (Pure Digital TV)
Movie jenis ini dirakam melalui jaringan TV digital dengan menggunakan Tv Tuner yang  berformat digital. Kualitinya sangat baik, biasanya di encode dalam format xvid.
DVDR:(DVDR,DVD-Full,Full-Rip)
Merupakan salinan dari DVD Original.Ia selalunya dikeluarkan bbrp jam after DVDRip dikeluarkan.Saiz video juga lebih besar dr versi DVDrip.Kualitinya juga baik.
DVDrip:
Salinan DVD yg telah diedarkan di sstgh kawasan.DVDrip umumnya menggantikan salinan/versi yg telah keluar.Kualitinya juga baik.
WEBRip
Versi hasil rip (salinan) dari sebuah Website dan kualiti baik.
DVDScr:
merupakan duplicate dari promo DVD yang akan digunakan sebagai promosi.
DVDScr akan ada sebelum DVD originalnya keluar di pasaran. Kualiti gambar dan suaranya hampir sama dengan DVDRip.
R6 /RC
Hasil rakaman dengan kualiti gambar hampir setara dengan DVDRip, tapi untuk kualiti suara kurang memuaskan,sbb masih ada sedikit noise.
Versi ini di transfer dr telecine / TC tanpa adanya proses edit gambar / rendering / encoding.
R5 :
Kualiti gambar hampir sama dengan DVDRip, tetapi untuk kualiti suara biasanya agak kurang memuaskan, meskipun ada beberapa yang kualiti suaranya sudah bagus, namun tetap  masih ada sedikit noise.
TELECINE(TC,Telecine,HDTC)
Salinan yg diambil dr filem cetak yg guna mesin yg memindahkan filem dr reel analog ke format digital.Jarang berlaku sbb mesin telecine utk membuat salinan ini sgt mahal dan sgt besar.namun,before keluarnya versi R5,ia mudh didapati.
Telecine biasanya mempunyai kualiti yg sama spt DVD,sbb versi ini adlh versi yg dipaparkan dipanggung wayang.
Telesync:(TS,Telesync,HDTS)
Kualitinya hampir sama dengan jenis CAM.
Namun kualiti gambar dan suara TS sedikit lebih baik dari CAM sbb suara tidak dirakam melalui mikrofon kamera,sebaliknya microfon yg beza.Kadang2 dirakam guna FM radio,PDVD atau Pra-DVD.
CAM :(CAM,CAMrip,HDCam)
Hasil dari rakaman camera video dipanggung wayang,mungkin dipasang pd tripod.
Selalunya video senget,suara penonton gelak dan penonton yang lalu pun terakam sekali.
Rakaman kualiti ini biasanya menggunakan mini tripod dan Kualiti video sgt teruk.
⬛️Jenis2 Kualiti Movie yang kurang di ketahui umum:-
mHD :
mini/micro HD, hampir sama dengan HD, tetapi dengan resolusi yang lebih kecil yaitu 1280x5xx, sehingga ukuran file pun juga lebih kecil dibandingkan HD.
Workprint :
Movie yang belum diedit efek visualnya secara total. Biasanya terdapat adegan yang hilang, suara yang tidak teratur. Kualiti jenis ini bervariasi dari yang paling baik hingga yang paling buruk.
VCD :
Biasanya digunakan untuk transfer kualiti rendah (CAM / TS / TC / Screener (VHS) / TVrip (analog) untuk membuat ukuran file yang lebih kecil.
VHSRip
Dicopy dari VHS, biasanya hanya dimiliki oleh filem-filem olah raga a.k.a XXX.
TVRip / Episodes
Kualiti jenis ini, biasanya dirakam bila movie tersebut sedang ditayangkan. Kualiti bergantung pada stesen TV yang menyiarkannya, samada filem tersebut disiarkan dalam format high definition atau tidak.
DSRip (Digital Satelite)
Dirakam dari transmisi satelite, kualitinya baik, biasanya di encode dalam format xvid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

CHANNEL MASAKAN BERINFORMASI,SIMPLE DAN MUDAH

 Salam Sejahtera, Apa khabar pengunjung blog ni.. macam mana dengan PKP 2.0 harap semuanya bersabar dan mengharungi detik-detik ini dengan p...